Siła emocjonalna – 7 cech osób silnych emocjonalnie

Lip 18, 2017 | BLOG | 0 komentarzy

dobry rodzic

Kto jest silny emocjonalnie?

Osoby silne emocjonalnie lepiej radzą sobie ze stresem dnia codziennego. Dużo szybciej wychodzą z kryzysów i wyzwań, gdy te się pojawią. Skoro siła emocjonalna jest związana z kompetencjami intrapsychicznymi, czy da się adekwatnie ocenić kto jest silny, patrząc na niego z zewnątrz?

Jak rozpoznać siłę emocjonalną?

Często kultura przedstawia osoby silne jako ciche, spokojne. Te, które nigdy nie narzekają. Opanowane! O niskiej ekspresyjności emocjonalnej w trakcie kryzysu. Jakiekolwiek oznaki emocjonalnej niestabilności lub łez (zwłaszcza u mężczyzn) są spostrzegane jako dowód na nieradzenie sobie z kryzysem i ze słabością.

Takie przesłanki są nie tylko nieprawdziwe, ale też potwornie mylące. Siła emocjonalna ma niewiele do czynienia ze stoickim spokojem lub reakcją w danym momencie. Siła emocjonalna może być rozpoznana jedynie z biegiem czasu. Z definicji zakłada ona umiejętność radzenia sobie z trudnościami i powrotem do stanu wyjściowego, a nie sposobem reakcji w konkretnym momencie.

Przykładem może być dwóch przedsiębiorców. Każdy z nich zainwestował 5 lat w nowy biznes, który upadł. Który z nich będzie emocjonalnie silniejszy – ten, któremu pęknie serce i się rozpłacze czy ten, któremu pęknie serce, ale będzie trzymał emocje na wodzy?

Odpowiedź brzmi – żaden. To było podchwytliwe pytanie 🙂

Siła emocjonalna utkana wytrwałością

Natychmiastowa reakcja liczy się zdecydowanie mniej, niż to, co osoba zrobi później. Ktoś może się rozpłakać w danym momencie, czuć się źle przez tydzień. Lecz potem stanie z powrotem na nogi oraz zacznie pracę nad kolejnym świetnym pomysłem. Z pozoru osoba o stoickim spokoju może zdawać lepiej sobie radzić w danym momencie, lecz jednocześnie może czuć się pokonana i zrezygnuje ze wszystkich swoich przedsiębiorczych marzeń. W tym porównaniu „płaczek” ma większą pomyślność niż „zaciskacz zębów” pomimo tego, że okazuje więcej emocji bezpośrednio w sytuacji stresogennej.

Wiele osób mylnie dokonuje oceny, biorąc właśnie pod uwagę powyższe scenariusze. Reakcje emocjonalne, płakanie w sytuacji wyzwań często są ocenianie jako „słabość”, nawet jeśli osoba zamierza wytrwać i zrobić kolejny krok na przód lub jeśli wierzy, że i tak osiągnie sukces.

Jestem tak silny/a, że uniosę i swój płacz

Płącz to reakcja ciała na emocje. Łzy są zazwyczaj oznaką frustracji, bezsilności lub rozczarowania, nie przegranej. Wiara w przyszłe szanse odniesienia sukcesu i to, jak czuje się osoba zrezygnowany/a, są dużo ważniejsze, niż automatyczna reakcja łez na sytuacje stresu i złych wieści.

Pamiętaj, że statystycznie patrząc, potrzeba sześciu porażek – by odnieść sukces!

Zastanawiasz się, czy masz emocjonalną siłę?

Oto 7 sposobów oceny siebie i innych:

Osoby silne emocjonalnie:

 są mniej zniechęcone przez niepowodzenia i zawody,

 łatwiej adaptują się w nowych sytuacjach,

 potrafią rozpoznać i wyrazić swoje potrzeby,

 koncentrują się na ominięciu przeszkody, niż na niej samej,

 wyciągają wnioski z błędów i krytyki,

 mają tendencję do myślenia perspektywicznego w sytuacji kryzysu,

 szybciej radzą sobie z emocjonalnymi ranami jak np. porażka lub odrzucenie.

Jeśli te zdania nie opisują Ciebie, to pamiętaj, że emocjonalną siłę i odporność można zbudować pracując nad przekonaniami i bardziej adekwatnymi reakcjami w codziennych sytuacjach stresogennych.

Powodzenia!

Polub i bądź na bieżąco: